torsdag 22 oktober 2009

SMO (Social Media Optimization)

Optimering för sociala medier

SMO blev möjlig och slog igenom i samband med web 2.0:s genombrott. Först reder vi ut vad web 2.0 egentligen innebär. Konceptet web 2.0 innebär en mycket större öppenhet och samarbete mellan producenter och konsumenter av internetinnehåll än tidigare. Enkelt förklarat kan man säga att innehållet på webben numera inte bestäms endast av webbsideproducenter och artikelförfattare, utan varje internetanvändare kan påverka webbens innehåll. Communities såsom Facebook och Myspace, videobanken Youtube, Wikipedia och bloggar är typiska exempel på effektiv utnyttjande av web 2.0. Dessa sidor skulle inta vara någonting utan dess användare. Det är varje enskild surfare som bestämmer vad resten av världen ska se för innehåll på sidorna. Om inte tidigare så nu borde ju varje marknadsföringsintresserad börja se möjligheter i dessa kommunikationskanaler.

SMO betyder att man effektiv utnyttjar web 2.0:s kanaler för marknadsföring. Att lägga ut information på sociala medier är oftast gratis. Det innebär att det finns oändligt mycket innehåll tillgängligt. Så för att just ditt företags innehåll skall synas så bör det förutom att det skall vara intressant för betraktaren, också taggas med rätt ord, läggas ut i rätt tidpunkt och kopplas samman med annat innehåll som kan ge trafik till dina texter och videonl. Möjligheterna till synlighet här är oändliga, blir ditt material omtyckt av den stora massan så sprids ryktet, länkar, kopior och allt annat som kan kopplas till dit material som en löpeld över internet i realtid.

// Jonathan Björkskog


1 kommentar:

  1. Thanks for your nice posting keep it up, I am always looking for such types of enormous information’s.
    SEO just use for the traffic in which a users come through the search engine to your website. So there are many types of source available for increase traffic on website specialize in which SMO is Special

    SvaraRadera